Lionsclubs in Nederland zorgen dat met uw vreemd en oud geld blinden in derde wereld landen weer kunnen zien.

98% van de Nederlanders heeft vreemd en oud geld in huis rondslingeren

De vreemd en oud geld-actie is een gezamenlijke actie van supermarkten en Lionsclubs ten behoeve van oogoperaties in derde wereld landen.

Nadat we een verzamellzuil eerst enkele maanden bij de Jumbo aan de Amsterdamseweg mochten plaatsen, is deze in mei 2022 verplaatst naar Spectrum Oogzorg, Rozendaalselaan 30 te Rozendaal. Iedereen kan hier het vreemd en oud geld in kwijt. Wij verzamelen en sorteren dit geld en ontvangen hier geld voor terug waarmee oogoperaties in derde wereldlanden kunnen worden uitgevoerd.

Hoe wordt je vreemd en oud geld omgezet in euro's?

stap 1 Voorsortering

De deelnemende Lionsclubs legen de zuilen en doen een voorsortering.

stap 2 Valuta

Het ingezamelde geld wordt als volgt in euro's omgezet.

Valuta A Reizen

Lions en hun relaties nemen geld mee op hun reizen en betalen de tegenwaarde in euro's.

Valuta B KLM

In samenwerking met KLM worden zakken met 10 á 20 kg munten meegenomen naar verre landen en gewisseld naar Euro's.

Valuta C Veilingen en Verkoop

Wat niet inwisselbaar is wordt verkocht op veilingen en tegen kiloprijzen.

Stap 3 Fight for Sight

De euro's worden overgemaakt naar de ANBI stichting Fight for Sight van Lions Nederland.

Stap 4 Wilde Ganzen

Stichting Wilde Ganzen verhoogt onze opbrengst met 50%.

Stap 5 Uitbesteding

Fight for Sight en Wilde Ganzen besluiten gezamenlijk welke projecten in de derde wereld landen worden gesteund.